/ Tii ja hänen prinsessansa Sidley saapukoon! Otsikko Queenin Seaside Rendezvousista. /Brook Williams
Elämä oli aika aurinkoista, kun kutsuja ties mihin juhliin kolahti postiluukusta sisään päivittäin. En ollut mikään suurempi julkkis, onnekseni, mutta olin onnistunut tekemään hyvin paljon erilaisia yhteyksiä vähän kuuluisampiin henkilöihin, ja sen lisäksi olin vielä antanut heille itsestäni joko tarpeeksi mielenkiintoisen, mukavan tai muuten vain viihdyttävän kuvan itsestäni, jotta he jaksoivatkin katsella kasvojani eri pippaloissa jatkuvasti.
Tietenkään niitä juhlia ei kovin paljoa ollut viikonloppujen ulkopuolella, mutta arkipäiviksi olinkin saanut jopa suhteellisen vaikituisen työpaikan yhdestä teatterista tuuraajana. Ei se mitään herkkua ollut, ei tosiaan, mutta oli mukavan kaukana perinteisestä työnteosta, ja lisäksi sain varmasti laajemmalla skaalalla erilaisia rooleja esitettäväksi kuin juuri kukaan muu pelkästäänkin siksi, että olin valmis pukeutumaan kirjaimellisesti mihin tahansa. Siinä missä joillain muilla oli rajoituksia esimerkiksi sukupuolen tai paljastavuuden kanssa, minulle kelpasi mikä vain.
Viime viikolla olin esittänytkin yhdessä esityksessä naista, suhteellisen suurta osaa vielä kaiken lisäksi, jotain pääosan tytärtä tai muuta sellaista, ja vaikka saatoinkin vetää sen hiukan yli muuttamalla ääneni hieman liian korkeaksi, minä sain ainakin yleisön reagoimaan. Lähes kaikki olevat innostuneet, ja olen aika varma, että kun me pienemmän osan näyttelijät tulimme kumartamaan esityksen lopuksi lavalle, olin syy siihen, miksi meille annetut suosionosoitukset lähentelivät pääosaesittäjien luokkaa.
Ihmiset niin nauttivat siitä, kun ihmiset pukeutuivat syystä - huom, syystä; jos vapaa-ajalla pukeutuisi ns. väärän sukupuolen vaatetukseen, sitä ei otettaisi lähellekään yhtä hyvin vastaan - vastakkaisen sukupuolen edustajiksi. Erityisesti miehet mekoissa tuntui innostavan tietynlaista katsojakantaa, vaikken ollutkaan ihan varma siitä, mikä kanta se oli. Mutta jos halusi saada suosiota, piti tehdä selväksi, että teki sen komedisissa olosuhteissa. Vaikka näytelmä olisikin vapaa-ajalla, pienellä liioittelulla sai sen kevenemään vaikka kuinka paljon pelkästään pikkuisilla äänenmuutoksilla tai eleillä. Ja sen piti mennä juuri niin; vakavia miehiä vakavissa naisrooleissa ei tosiaankaan olisi otettu yhtä hyvin vastaan.
Joka tapauksessa, minulla oli jälleen viikonloppuna tekemistä. Lauantaina oli ollut yksi ensi-ilta, johon en ollut joutunut tuuraajaksi, mutta olin silti mennyt katsomaan sitä ihan vain nähdäkseni, miltä se täysin valmisteltuna näytti ja miten yleisö otti sen vastaan. Vaikka en ollutkaan yleensä mikään teatterin suurin ystävä, minulle oli tullut tavaksi käydä nykyään useammin katselemassa omien porukoideni esityksiä. Ja sitäpaitsi aina välillä he tahtoivat minun mielipidettäni pukuvalinnoissa ja muissa, ihan vain saadakseen ulkopuolisen mielipiteen. Ja aina välillä takahuoneissa tunnelma muuttui helvetin hektiseksi, jolloin minä syöksyin kuin joku Supermies apuun. Se tuntui hyvältä, ja sillä tavoin minä sain muut pitämään minusta. Ja kun osallistuin enemmän tai vähemmän esityksen onnistumiseen, minuakin heitettiin jatkokutsulla otsaan. Mitä ei kyllä eilen tapahtunut, sääli.
Toisaalta taas se oli hyvä, koska krapula (mikä oli lähes väistämätön seuraus minulle joka ikisestä juhlasta, jossa enemmän tai vähemmän tarjoiltiin alkoholia, kiitos liiallisen juomieni kittaamisen ja huonon viinapääni) ei kiusannut minua tänään, jolloin tiedossa oli vähän fiinimmät juhlat. Kovin paljoa minä en sellaisissa viettänyt aikaani, sillä nautin reilusti enemmän vähän yksinkertaisemmista, kepeämmistä ja rennommista juhlista, mutta aina välillä minun oli pakko päästä työntämään nenäni niihinkin. Joko nähdäkseni sen, olinko jo sulautunut sellaiseen porukkaan, oliko minusta tullut tarpeeksi kypsä, rauhallinen tai yläluokkainen tai jotain päästäkseni heidän piireihinsä (ei sillä, että olisin sellaisiin liiemmin kaipaillutkaan), tai siksi, että halusin vain yksinkertaisesti shokeerata lyhytkatseisia ja omahyväisiä snobeja.
Järkyttäminen oli nimittäin todella hauskaa ja kaiken lisäksi erittäin helppoa. Niin pieni asia kuin naistenvaatteiden päälle pukeminen (siis muissa kuin roolien sitä vaatimissa tapauksissa) sai aika monet shokkiin. Siinä, missä joskus minua inhotti ja melkein pelottikin muiden suhtautuminen minun normaalista poikkeavaan identiteettiini nykyään minä vain nauroin. Minua nauratti, kn ihmiset katsoivat minua nenänvartta pitkin tai sanoivat minulle typeriä kommentteja luullen itse olevan jotenkin kovinkin paljon yläpuolellani, kun he eivät tajunneet että pukeutumisella ei ollut yhtään mitään merkitystä eikä se, kenen hepeneet pistin ylleni saanut minua yhtään sen alempiarvoiseksi kuin hekään olivat.
Ja odotin todella, todella innolla sitä hetkeä, kun muutkin sen tajuaisivat. Joskus he tajusivat sen jopa minun kauttani, sillä päästyään ulkonäköni aiheuttaneesta shokista ja totuttuaan puheääneeni (joillain nimittäin oli syystä tai toisesta ongelmia senkin kanssa, mikä nyt varsinkin oli todella typerää, eihän minulla ollut pienintäkään mahdollisuutta - eikä varsinkaan halua - vaikuttaa siihen, miltä kuulostin) he tajusivat, että minä olin suhteellisen hauskaa seuraa vapaa-aikana ja varsinkin parin drinkin jälkeen. Tietenkään lähellekään kaikki eivät olleet sellaisia, monet karttoivat seuraani loppuun asti, eikä sekään minua haitannut. En ollut kiinnostunut sellaisten ihmisten seurasta, jotka eivät olleet halukkaita ymmärtämään mitään muuta kuin omaa ajatusmaailmaansa.
No, ne tämän illan juhlat eivät ehkä olleet täynnä kaikenlaisia konservatiivirunkkareita, kun ajatteli, että olin saanut kutsun yhdeltä umpihomotutultani. Se oli sellainen henkilö, jonka suuntautuminen näkyi varmaan kilometrien päähän. Hyvin hauska persoona, vaikkei mitään uutta hänessä päällepäin ollutkaan, ei ainakaan kenellekään joka oli sivistänyt itseään nykyajan tv-sarjojen parissa. Saattaa olla epäreilua verrata jotakuta kaveriaan television persoonattomiin stereotypiahomoihin, mutta minkäs minä sille mahdoin, että se oli tosiaan lähimpänä todellisuutta.
Pointti oli siis se, että jos hänenlaisensa henkilö oli päässyt lähettämään kutsuja muille, oli sanomattakin selvää, että hän vetäisi puoleensa juuri sellaisia - siis ulkopuolisten silmien kautta puhuen - henkilöitä kuin minä. Ja siitä taas seurasi se, että muu porukka olisi luultavasti suhteellisen paljon vapaamielisempää kuin mitä yleensä tällaisissa skumppabileissä oli. Mikä kyllä sopi minulle.
Vaikkei se tarkoittanutkaan sitä, etten aikonut käyttää hyväkseni mieltymystäni naisten vaatteisiin, ei todellakaan. Sinä päivänä minä en aikonut pukeutua niin sanotusti "asiallisesti", vaikka kutsuun olikin kirjattu melko tarkkojakin pukeutumissäännöksiä. Minä unohdin heti sen puolen. Vähän vilkaisin kyllä sitä, mitä naisten asutuksesta sanottiin, eikä siinä ollut lähellekään niin tarkkaa kuin mitä miesten puolella tuntui olevan. Olin aika varma siitä, että juuri se tuttuni oli suunnitellut koko kutsutkin, hän oli varmasti siinä toivossa, ettei juhliin saapuisi liian paljoa naisia. Sillä kaverilla oli aina haku päällä (niinhän me olimme tavanneetkin, jos totta puhutaan). Enkä toki minäkään pannut pahakseni, hyvännäköistä porukkaa oli aina nautinto seurata, eikä se minua haitannut, vaikka pidemmällekin pääsisi. Sellaisesta oli aina vaikka minkälaista hyötyä. Eikä pienimpänä hyötynä lisää kutsuja eri juhliin.
Minä aloitin siis juhliin valmistautumisen avaamalla vaatekaappini. Ne olivat käyneet aivan liian pieniksi, mikä sai minut miettimään, miten olin oikein pärjännyt niiden kanssa kaikki ne vuodet. Tosin olin ollut paljon huolimattomampi siisteyden kanssa ennen, kuin olin ollut Walesista, joten suuri osa kaappien sisällöstä vaelsi lattioilla ja muiden huonekalujen päällä. Useimmiten sängyn, minä kun olin viettänyt pitkän aikaa nukkuen ennemmin lattioilla kuin sillä, kun olin ollut liian typerä huomatakseni, milloin minä olin nukahtamassa. Vaikka siinä vaiheessa olin harrastanut juomistakin jopa enemmän, kuin nyt, ja jokaista nukahtamistani pidin sammumisena miettimättä yhtään sitä, kuinka paljon todellisuudessa olin kurkkuuni alkoholia kitannut.
Neljästä vaatekaapistani yksi oli omistettu pelkästään mekoille, ja koska ainoa pukeutumismahdollisuus sinä päivänä löytyi sieltä, jätinkin kaikki muut alkuun täysin huomiotta. Oli vaikeaa valita niiden väliltä pelkästäänkin siksi, että niitä oli suhteellisen paljon, mutta sekin, että kaikki tuntuivat jotenkin kuluneilta ja moneen kertaan käytetyiltä, että minun teki mieleni mennä ostoksille. Ei ollut kuitenkaan aikaa sellaiselle, joten minun oli vain yksinkertaisesti otettava se ainoa, joka miellytti silmääni millään tavalla. Musta, ohut mekko, jossa oli naruolkaimet, suhteellisen ihoa myötäilevä yläosa - silkkiä - ja alaosa muutama kerros hyvin ohutta tylliä. Pituudeltaan se oli hiukan polvien yläpuolelle, mikä toi melko paljon vapautta ja helpotusta liikkumiseen. Tietysti ulos mennessä jäätyisin - minulla ei ollut mitään aikomusta peittää sääriäni, sillä ne olivat niin hyvässä kunnossa, että esittelin niitä muille ihmisille oikein mielelläni -, mutta jos vain saisin taksin nopeasti minua kuljettamaan, se olisi sen arvoista.
Mustat korkokengät kruunasivat asukokonaisuuteni, ja minua hymyilytti ajatuskin muiden ilmeistä. Meikkasin silmäni ensin tummilla rajauksilla, sitten lisäsin luomiini reilusti tummaa luomiväriä ihan ripsien tyveen, ja haihdutin sen vaaleammaksi monilla muilla sävyillä ulospäin. Ripseni olivat valmiiksi niin tuuheat ja tummat, etten tarvinnut ripsiväriä niiden kanssa. Huuleni jätin rauhaan, ihoni virheet olin jo aiemmin peittänyt tasaisiksi meikkivoiteella, ettei minun tarvinnut sille asialle tehdä mitään.
Hiuksenikin olivat sellaisenaan oikein hyvin, niitä en nykyään jaksanut väsätä ollenkaan; ne oli niin hyvin leikatut, että kunhan ne oli pesty shampoolla, ne näyttivät oikein hyviltä. Katsoessani itseäni eteisen kokovartalopeilistä en voinut kuin hymyillä sitä ilkikurista, jotenkin kieroutunutta hymyä, joka kasvoilleni piirtyi aina tällaisissa tilanteissa - minua saattoi hyvinkin helposti luulla naiseksi. Minä niin odotin sitä hetkeä, kun väärin arvioineet huomasivat todellisuuden, jos huomaisivat - minun ääneni saattoi olla harhaanjohtava ja nimenikin olin kuullut edustavan kumpaakin sukupuolta.
Ja sitten minä olin valmis lähtemään, taksi odotti jo ulkopuolella ja kuskin ilmeen perusteella en ollut vielä ainakaan paljastunut mieheksi, ja hymyilin tyytyväisenä. Hymyilin koko matkan ajan itsekseni, taksikuski ei yrittänyt pitää smalltalkia ehkä, koska ei pitänyt minua tarpeeksi hyvännäköisenä tai koska hän oli naimisissa (tarkistin aina kuskien sormukset ihan vain huvin vuoksi) tai oli muuten vain vähäsanainen. Minua ei paljoa kyllä innostanutkaan taksikuskin matkaan lähteminen, koska olin käyttänyt niin paljon aikaa pelkästään näitä juhlia varten valmistautumiseen.
Kun pääsin sisälle suureen asuntoon, joka sijaitsi paikassa, jota en enää illan jälkeen muistanutkaan, minä etsin heti ensimmäisenä sen tuttuni, Freddie Gilliamin. Hän näytti hyvin iloiselta nähdessään minut, ja kehui ulkonäköäni ylitsepursuavan ystävällisenä, mistä kyllä tuli selväksi, että hän oli pitänyt minusta enemmän pillifarkuissa ja avokauluksisessa paidassa, ja kun hän oli saanut pidettyä viisiminuuttisen monologinsa hän antoi minullekin tilaa vastata. Sanoin jotakin yleispätevää tyyliin "täällä näyttää kauniilta, kiva nähdä taas, ulkona on kylmä, missä on juomat", ja pakollisen small-talkin - jonka hän hoiti suurimmilta osalta - jälkeen minä menin juomien luokse. Siellä oli ilmainen tarjoilu, joka oli sekä erittäin hyvä että erittäin huono asia kannaltani - hyvä, koska muuten se olisi ehkä tullut hyvinkin kalliiksi minulle; huono, koska näin minä joisin varmasti tavallistakin enemmän.
Illan mittaa huomasinkin hakeutuvani yhä uudelleen ja uudelleen baarimikon luokse; niin paljon, itse asiassa, että jälkeenpäinkin muistin hänen nimensä, joka oli John (ja se oli erittäin hyvä saavutus nimenomaan nimen tavallisuuden vuoksi; yleensä en muistaisi tuollaisia), sekä sen, että hän oli naimisissa, että hänellä oli asuntolaina ja ongelmia rahan suhteen ja sen takia toimi tällaisissa paikoissa tarjoilijana, vaikkei pahemmin välittänytkään seurata, kun varakkaat henkilöt joivat itsensä umpikänniin. John oli yllättävän suvaitsevainen heteroksi, sillä hän kyllä huomasi minun olevan mies, ja se oli toinen syy siihen, miksi pidin hänestä (ensimmäinen oli tietenkin se, että hänellä oli juomat).
Juotuani lukemattoman määrän eri juomia hain tarjottimelta shamppanjalasin, nousin pöydälle (vaivalloisesti, koska en tietenkään ollut siinä vaiheessa enää aivan järjissäni), ja kilistin lasin reunaa jostain (en muistanut enää, mistä) poimimallani lusikalla. Olin jossain vaiheessa päättänyt nähtävästi pitäväni puheen, ja siellä pöydän päällä seistessäni minulla ei ollut mitään hajua siitä, mitä aioin sanoa. Kuitenkin alkoholi hoiti sen puolen minun sijastani oikein mallikkaasti ja taisin sen verran tajutakin, joten minulla ei ollut mitään hätää.
"Hyvää päivää ystävät ja... muut friikit", aloitin puheen. Jos olisin huomioinut yleisöni, olisin nähnyt sekä ivallisia että sääliviä katseita ja myös niitä, jotka olivat itse liian kännissä tajutakseen minun puheeni olevan kaikkea muuta kuin järkevä. "On hienoa saapua tänne näin kylmänä päivänä ihmisten luokse, ja siksi mä haluan kiittää teitä kaikkia jotka täällä olette. On myös ollut erittäin mukava halata teitä, jotka olette antautuneet halattaviksi ja kätellä teitä jotka pelkäätte mua liikaa antaakseni minun kiertää luiset käsivarteni ympärillenne, ja vielä helvetin paljon hauskempaa on ollut katsoa sivusta, kun jotkut on kiertäneet mut kauempaa. On varmaan selvää, että mä olen koko salin kaunein nainen, tai vähintäänkin parhaimman näköinen mies mekossa." Siinä välissä otin kulauksen lasistani, enkä huomannut ollenkaan huojuvani hiukan paikoillani. "Siksi mulle pitäisi antaa palkinto. Otan siis lahjoituksia vastaan, kaikenlaisia lahjoituksia, rahaa ja puhelimia ja kengännauhoja, mitä ikinä vaan keksitte antaa. Joten. Pidemmittä puheitta.
À votre santé! Cheers!"
Heilautin lasiani ylöspäin sillä tavalla, että sain osan sen sisällöstä läikähtämään päälleni. Sen jälkeen tyhjensin lasin nopeasti yhdellä kulauksella, katsoin ihmisjoukkoa ja jouduin tarraamaan kiinni takana olevasta ikkunaverhosta, jotten tippuisi alas. Ja sitten näin jossain sivummalla hyvinkin tutun hahmon, joka oli yhtäkkiä poissa, ja minulle tuli erittäin suuri tarve seurata sitä ihan vain sanotakseni pari valittua sanaa.