|
Tuutu
|
 |
« : Elokuu 02, 2009, 00:41:55 » |
|
//Täällä kaivataan Phadoa ja Bellaa. Otsikko on Amy Tanin kirjasta Ilon ja onnen tarinat.//
Leslie Fraser
Vielä aamulla minulla oli ollut hyvä olo sekä mieli harvinaisen pirteä. Vielä aamulla olin uskonut, että tästä tulisi hyvä päivä ja että mikään ei välttämättä voisi pilata sitä. Vielä silloin kotona, keskellä auringonpaisteista kirjastoa, oli tuntunut hyvältä ajatukselta viettää tänään päivä Viistokujalla ja ehkä muuallakin Lontoossa. Niinpä minä olin matkannut hormipulverilla vuotavaan noidankattilaan.
Mutta vaikka kotona Skotlannissa paistoi aurinko, se ei merkinnyt sitä, että Lontoossakin olisi yhtä nätti ilma. Seisoin ulkona vuotavan noidankattilan edessä ja katselin taivaalle. Tummat, paksut pilvet enteilivät pian alkavaa sadetta, joka kastelisi kaiken hetkessä likomäräksi. Tunsin mielialani laskevan hieman, sillä vaikka en minä kyllä auringon kyllästämistä päivistä pahemmin nauttinut, mutta olisi se silti kivaa ollut joskus hieman nauttia lämmöstä. Ja eikä se olisi kovin suotavaa vilustua juuri nyt, sillä olin aika vasta toipunut flunssasta. Ei se olisi kovin kivaa viettää koko lomaa vuoteen omana.
Mutta sateen vaarasta huolimatta päätin lähteä kulkemaan pitkin Lontoota. Minä olin hylännyt ajatuksen Viistokujalla käymisestä, sillä se tuntui hieman arkiselta paikalta. Jästien puolelta Lontoota löytyi kaikkea mielenkiintoista. Minusta oli kiehtovaa tutkia niitä pikkuputiikkeja, joita löytyi pienenpien kujien varrelta. Katsella niiden tarjontaa, sillä niistä ei koskaan tiennyt, mitä löytäisi. Isä ei pitänyt siitä, että tutkin jästien juttuja, sanoi vain, ettei se olisi velhon arvolle sopivaa. Mutta ei isä ollut nyt täällä, eikä hän koskaan saisi tietää tästä. Isä oli kaukana, varmaankin Yhdysvalloista, toisen perheensä luona. Tai ainakin minä uskoin hyvin vakaasti, että hänellä oli jossain päin maailmaa toinen perhe, en minä mikään tyhmä ollut. Isällä oli omat salaisuutensa ja minulla omani. Vaikka meillä kummallakin oli aavistuksemme toisen salaisuudesta, niin emme me koskaan ottaneet niitä esille. Ehkä sitten joskus, kun tilanne oikein kärjistyisi.
Ensimmäinen vesipisara osui maahan. Minä en siitä välittänyt vaan jatkoin matkaa, vielä hetken kestäisi, ennen kuin alkaisi sataa. Kaduilla oli vähän väkeä, vaikka harvoinpa näillä kaduilla suuremmin porukkaa liikkui. Täällä ei tarvinnut kärsiä pääkatujen hälinästä. Nyt jo useampi vesipisara kasteli maata ja ihmiset alkoivat siirtyä sisälle suojaan. Minulla ei ollut vielä kiire minnekään. Vielä hetken saattoi kävellä kastumatta. Mutta sitten kun alkoikin toden teolla sataa, niin ei tietenkään silloin ollut yhtään putiikkia lähellä, jonka suojaan olisi voinut kätkeytyä. Minä kastuin kerralla läpimäräksi. Se oli aika epämiellyttävää, varsinkin kun minulla oli jästien vaatteet päällä, joista en pitänyt muutenkaan yhtään. Mieluummin minä olisin kulkenut kaapu päällä, mutta se ei ollut oikein soveliasta jästien keskuudessa, sillä piti kuulemma sopeutua joukkoon. Minulla oli nyt jalassa mustat farkut, jotka istuivat muutenkin todella huonosti ja nyt vielä kun ne olivat märät, niin ne hiersivät aika epämiellyttävästi. Ja eikä se tumman ruskea teepaita suojannut paljoa kylmyydeltä, vaan hytisin nyt sateen tuoman kylmyyden alla. Mitään takkia en tietenkään ollut hoksannut ottaa mukaan, kiitos kotona paistavan auringon.
Viimein minä löysin jonkinlaisen kaupan, jonka suojiin saatoin livahtaa. Oven aukaistuani minua tervehti vahvan mausteinen tuoksu. Mietin, että olinkohan mahtanut tulla jonkinlaiseen yrttikauppaan, mutta pienen tarkastelun jälkeen huomasin paikassa olevan jonkinlaisen tiskin ja pieniä pöytiä. Ilmeisesti olin tullut jonkinlaiseen teehuoneeseen. Paikka oli hieman nuhjuinen, mutta aika kodikkaan oloinen. Kyllä täällä varmaankin viihtyi sateen ajan. Muut paikalla olijat tarkkailivat minua, sillä minä olin ulkopuolinen. Minä en oikeasti kuulunut tänne ja olin vain sekoittamassa hieman heidän tavanomaista elämää. Mutta en minä kovin tuijottelusta välittänyt, sillä olin jo tottunut siihen elämäni aikana. Lisäksi minun ei ollut tarkoitus häiritä heitä ollenkaan, minä olin vain sattunut paikalle.
Astelin tiskille ja tilasin teetä. Minun oli pakko saada jotain lämmintä, sillä muutoin jäätyisin jääkalikaksi. Minun teki mieli kuivata vaatteeni taian avulla, mutta se ei käynyt nyt päinsä. Minua ei haitannut se, että olin alaikäinen, enkä saisi sen vuoksi taikoa. Minua esti se, että täällä oli runsaasti jästejä katsomassa. Sain ison kupin teetä ja lähdin etsimään itselleni vapaata paikkaa. Kiersin varovasti lapsen, joka leikki lattialla. Minä toivoin, ettei se lapsukainen pyrkisi luokseni, sillä minulla ei ollut lainkaan kiinnostusta alkaa viihdyttää lapsia. Minä istuin vapaaseen pöytään, joka sijaitsi ikkunan vierestä. Maistelin varovasti teetäni ja maistoin heti voimakkaan yrttisen maun. Minä en ollut aikaisemmin juonnut tällaista teetä. Yritin katsella sameasta ikkunasta ulos, mutta ei siitä nähnyt läpi. Niinpä minä tyydyin kuuntelemaan, mitä ympärilläni puhuttiin. Join hiljalleen teetäni ja nautin lämmöstä, joka hiljalleen palautui. Minulla ei ollut kiirettä minnekään ja kerrankin minä vain olin.
|